2022-08-22

Nu kör vi elbudbil!

Och som vi längtat efter detta.


2014 provkörde Göran Göhlin en Tesla för första gången och han fastnade direkt. Året efter stod vi där med vår första elbil. Att minska de fossila transporterna har därefter varit ett självklart mål för oss. En överlägsen majoritet av våra koldioxidutsläpp kommer från våra transporter, vår logistik och personalens pendling. Självklart lägger vi därför ett stort fokus på just detta.

Den sista fossildrivna tjänstebilen byttes ut mot elbil för ett drygt år sedan och under sommaren 2022 har vi tagit vi emot leverans av två elektriska budbilar av märket Maxus, givetvis helt kromade likt våra andra budbilar.

Bilen har en räckvidd på mer än 290 km vilket räcker för att leverera gods till kunderna i hela GGVV-området. Snabba och smidiga leveranser är en av våra ledstjärnor – allt för kundernas bästa!

DRIVS AV VÅR EGNA GRÖNA EL

Vi kommer behålla en dieseldriven budbil så länge - enbart som reservbil - men likt tjänstebilarna ser vi hur vi inom en snar tid kommer kunna byta ut hela flottan och därmed låta våra egna leveranser vara helt fossilfria.

Dessutom laddar vi både budbilar och tjänstebilar med egenproducerad grön el tack vare de solcellspaneler vi installerade i vintras. Under 2022 har solcellerna producerat mer än 55 000 kWh, där nästan 70% producerats från 1 maj och framåt när solen tittat fram betydligt oftare.

MAXUS e-DELIVER 9 / FAKTA:

Batterikapacitet: 88,5 kWh
Lastutrymme: 11 m3 / 5 EU-pallar
Lastvikt: 1 125 kg
Totalvikt: 3 500 kg
Max effekt: 200 hk
Säten: 3

MOT EN LJUSARE FRAMTID

Vi följer med spänning hur våra leverantörer och kunder också tar steg i sin hållbara utveckling i takt med att hela transport- och energisektorn gör det. När det i framtiden erbjuds ännu bättre alternativ i takt med teknisk innovation kommer vi vilja vara med. På Göhlins vill vi verka för en mer hållbar industri och ett dedikerat arbete mot en ljusare framtid.