En historisk vår
2020-08-12

En historisk vår

Vi kliver in i 2020 med höga förväntningar, plötsligt går luften ur


Då kliver vi in i 2020 med höga förväntningar speciellt på vår förnämliga webbshop där vi ökar försäljningen hela tiden. Göhlins väljer också att bli huvudsponsor för rally SM 2020 – största sponsorsatsningen någonsin i Göhlins 108-åriga historia. Vi börjar förbereda oss för ”Kvällsmackan” som är ett event som skulle hållas på Göhlins i april och det skulle handla om logistik. Vi har styrelsemöte där alla har höga förhoppningar att 2020 ska bli ett rekordår.

Vi går in i mars och det snurrar på riktigt bra till att börja med, men helt plötsligt börjar luften gå ur – Covid-19 har anlänt även till Sverige. Vi avslutade mars och det blev faktiskt all time high. Vi måste förbereda oss väl och ta alla erbjudande regeringen ger oss – något vi inte fick vare sig 1990 eller 2008 (för oss som var med då). Vi delar upp personalen så många jobbar hemifrån då kundbesök och personalmötena körs via Teams istället. Vi delar ut handdesinfektionsmedel gratis till våra kunder, restauranger, vården, skolor m.fl.

Större delen av personalen jobbar bara 60% efter ett schema så vi kan ha öppet ordinarie tider. Försäljningen sjunker ca 30-40% första delen av april, vi försöker göra alla typ av besparingar vi är förmögna att göra. Vi kör t.ex. våra budrundor med våra elbilar om möjligt, alla köpta tjänster är bortplockade i princip. Varje dag är spännande då orderstocken sällan är mer än några dagar. Månaden hämtar sig och minskningen blir inte mer än 17% i april med bidragen för personalen inräknade

Maj kommer och vi känner att vi får nya kunder hela tiden på webben speciellt när vi introducerar vår nya filtrering - det blir All Time High vecka 21. Tejpavdelningen ökar med ca 20% och totalt en minskning på ca 20% utan några bidrag inräknade. Under perioder är det svårt att få ihop tidsschemat och vi bestämmer att gå tillbaka till 100% från och med 8/6. Nu ska vi också fokusera på att få klart med ytterligare inläggning i vår lagerhiss och layouten i f.d. butiken som vi numera kallar främre lagret

Framtiden är svår att sia om för det är inte bara missade ordrar utan faran är att det blir många konkurser där vi brukar vara med i dragningen. Peppar peppar så har vi klarat oss bra hittills.

Vissa av våra kunder har tappat orderingång upp till 70-80% men många har ställt om sin produktion. Några har fått ordrar som legat utomlands men istället nu valt att ta vara på varumärket ”Made in Sweden”. Coronan har också lärt oss att digitala möten istället för fysiska där vi kanske reser i bil mer än vad mötet tar i tid.

En svacka har börjat plana ut och nu är det dags att resa sig igen. Vi ser fram emot en intressant kommande tid. Inget ont utan det föds något gott.

I sann Gnosjöanda får vi säga som Petter Stordalen: ”Nån förbajjad virus ska inte knäcka oss!”