Göhlins senap och historien bakom
En tradition som levt i över 40 år från korklock till kultstatus!
08 december, 2025

Det finns traditioner som växer fram av strategiska beslut, noggranna analyser och långa PowerPoint-presentationer. Och så finns det traditioner som Göhlins senap, född ur en spontan idé, en kusin i Tranås och en burk med ett korklock som kostade mer än innehållet. En tradition som hängt med i över 40 år, format relationer, skapat skratt och blivit ett måste för både kunder, leverantörer och kollegor.
Låt vår fantastiska GG ta er igenom historien från början:
Det hela började 1980. Pappa hade en kusin i Tranås som glatt meddelade att han kunde ta fram en helt egen senap bara för Göhlins, att dela ut som julklapp till våra kunder. Jag och min äldre bror jobbade på Göhlins då, och tyckte idén var lysande. Det fanns bara ett problem vi hade ingen burk. Men pappa hittade en elegant en med lock av kork, 60 millimeter bred och fem gånger dyrare än själva senapen. Vi pratar en burk som sannerligen gjorde intryck redan innan den öppnades. På den tiden delade vi kanske ut hundra burkar som mest. Resten fick nöja sig med chokladkartonger, vilket var… ja, en lösning.
Pappa - som gick under titeln "kallfaktor" och också lagade frukost fick en ny idé - vi skickar med nygjort färsk potatiskorv också! Så korv packades, burkar staplades och en del av dessa skickades till kunder med posten. Det visade sig dock att postgång och färsk korv inte var en perfekt kombination. Efter ett par dagar i ett outlöst paket var det någon som undrade om vi delade ut Plastic Padding. Det gjorde vi alltså inte utan korven var bara väldigt färsk. Kanske för färsk.
Åren gick och traditionen satte sig. När pappas kusin gick bort var det otänkbart att sluta med senapen. Kunderna förväntade sig den nästan krävde den. Lyckligtvis hade min syssling receptet och tog vid där kusinen slutat. Idag tillverkar vi ett halvt ton senap om året, vilket blir ungefär 1500 burkar. Samma hantverk, samma smak och samma tradition.
Och historierna fortsätter att komma.
Som den där oförglömliga dagen i Hillerstorp, när vår chaufför stolt räckte över en burk till en vietnamesisk knegare som tog emot den som om det vore kejsarens personliga gåva och bugade så djupt av tacksamhet. Dagen efter rullar chauffören förbi igen. Han kliver in med en aning förvirring och känner en blandad doft av sockervadd och svagt senapsos i luften. I ena handen håller han gängtappen och i den andra burken med den sockriga senapen. Med en uppgiven blick frågar han, "Du… varför klibbar den här gängpastan så förbannat?"
Vår senap är något man antingen älskar eller hatar det finns ingen neutral zon. Men i matlagning är den alltid en vinnare.
Tillverkningen är fortfarande ett hantverk där varje burk hanteras minst fem gånger innan den är redo att lämna oss. Och så länge min syssling fortsätter att vilja tillverka den, så kommer vår senap att leva vidare. Den har blivit en del av vår kultur och vårt arv lika självklar som våra bilar på vägarna och våra kundmöten runt om i regionen.
Liksom allt vi gör här på Göhlins handlar det om människor, traditioner och stolthet. Om att bygga relationer med både humor och hjärta. Om att vårda det som gör oss unika. Och ibland börjar allt med en burk som är fem gånger dyrare än innehållet.



